mandag 13. august 2012

Gamle Omnes gård i Flåbygd

Vi har tatt bilde av der hvor Omnes-gården en gang i tiden stod. Nå er det bare dyrka mark der, men spennende å ha sett det allikevel.

Den Omnesgården min oldemor kommer fra lå bare 100 meter unna den Omnes gården som er i dag. Og i dag er det Omnesgården som eier eiendommen Omnes hvor min oldemor kommer fra. Jeg har lurt litt på om det kanskje het Omnes Søndre/Nordre e.l. Det hadde vært moro å visst. Det går en historie om at en av mine aner fra Omnes lånte penger av en, det sies en Nes, i bygda. Han føyde på en null, og dermed mistet anen min gården fordi han ikke klarte å betale tilbake. Om denne er sann aner jeg ikke.

Det viser seg at noe av tømmeret fra gamlehuset ble flyttet litt lenger ned i Flåbygd og er i dag endel av et hus på Strengen-siden. Stabburet som stod der ble flyttet til Lifjell på 70-tallet mener jeg det var. Litt morsomt er det jo at steinhella som ble brukt som trapp ved gamlehuset eksisterer i dag. Den brukes ved sanitærbygget på Omnes Camping. Det er risset inn noen bokstaver og 2 tall. O K og en M og 76 under. Vi tror at det har stått O. K. Omnes - 1876. Noen av bokstavene er slitt bort og synes ikke, men vi spekulerer i vilden sky vi :) Det finnes flere Olav Kittilson Omnes som levde i 1876, men jeg tror at den som er nærmest her er han som er født i 1848, og som døde i 1927...men igjen kun spekulasjoner. Jeg har ikke sjekka alle ledd osv om hvor mange O. K. Omnes det finnes.

Jeg fikk også høre en historie om en som døde på bygdas sjukeheim, som visst nok hadde aner til Omnes-slekten. Han etterlot seg et gammelt framskap hvor det stod "eg har stått på Omnes i Kviteseid..." Det stod visst også noe om mat og drikke der, så det kan jo tyde på at det var et matskap? Jeg skal prøve å nøste litt mer opp i den historien. Dessverre ville familien auksjonere bort dødsboet, så ingen i min familie vet hvor skapet havnet hen. Siden det står Omnes i Kviteseid, så er dette skapet ganske sikkert fra før 1865. Det var visst et gammelt hjørneskap som også ble auksjonert bort den gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar